Gebruiksgemak

Bezoekers kunnen zelf makkelijk een publicroam-account aanvragen en activeren. In zo goed als alle gevallen hebben mensen dit zo voor mekaar. Daarmee is het een echte publieksdienst

Veiligheid

Voorwaarde voor de gemeente Rotterdam bij het aanbieden van wifi is dat iedereen veilig online gaat. Met een persoonlijke account en een verbinding gebaseerd op WPA2 – enterprise  en certificaten voldoet publicroam hieraan.

Kostenbesparing

Voor de implementatie van publicroam, maakte netwerkbeheer wifi-accounts aan met beperkte geldigheidsduur voor bezoekers. Dit was een tijdrovende bezigheid wat vele dure uren kostte aan uitgifte en beheer. Deze uren zijn niet meer nodig wat een aanzienlijke kostenbesparing oplevert.

Privacy

De privacy van de mensen die het wifi bij de gemeente Rotterdamn gebruiken, moet gegarandeerd zijn. Publicroam slaat een zeer beperkte hoeveelheid data tijdelijk op. Deze data gebruikt publicroam alleen om dienst zo goed mogelijk aan te bieden en daarmee voldoet het aan de strikte privacy-eisen van de gemeente.

Eenvoudige technische implementatie

Binnen een halve dag was een proof of concept (POC) gerealiseerd met publicroam. De uiteindelijke technische uitrol heeft niet meer dan twee dagen gekost. Ook voor het jaarlijkse technische beheer van publicroam begroot de gemeente niet meer dan 1 à 2 dagen.

Schaalbaar

Als eenmaal de koppeling met de publicroam – RADIUS is gelegd, dan is het toevoegen van meer locaties en het uitbreiden van het netwerk een fluitje van een cent.

Geen druk op helpdesk

Alle vragen over publicroam en hoe een account aan te vragen, te activeren en te gebruiken beantwoordt publicroam. Hiervoor zijn uitgebreide support-pagina’s beschikbaar, er is een mail-adres beschikbaar en een telefoonnummer. Inzet van uren of training van medewerkers van de eigen helpdesk is niet nodig waardoor vele kostbare uren worden bespaard.