Support

Snel inloggen

Activeer je account op een publicroam-locatie
Inloggegevens zijn 48 uur geldig

Veelgestelde vragen (FAQ)

Bekijk veelgestelde vragen

Voorwaarden

Lees de gebruiksvoorwaarden en privacy statement

Contact

Snel inloggen

Zorg dat je in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam

Houd je inloggegevens bij de hand.
Ze staan in de SMS die je van ons hebt ontvangen. Of in de publicroam app, als je die gebruikt.

Geen inloggegevens ontvangen? Vraag dan hier een account aan.

STAP 1
Ga naar wifi-instellingen op je apparaat. Kies wifi-netwerk publicroam.

STAP 2
Zoek de inloggegevens op. Vul je gebruikersnaam (=identiteit) en wachtwoord in.

Heb je Android of Chromebook?
Kies dan PEAP/MSCHAPV2. En bij Certificaat: ‘niet valideren’* of ‘standaard’. Als je wordt gevraagd om een domein, vul dan in: ‘publicroam.nl’

STAP 3
Verbind je apparaat. Controleer of het certificaat van publicroam is en accepteer het, als dit wordt gevraagd.

Hierna is je account actief.

*Bij Android raden we je aan het certificaat zelf te installeren nadat je bent verbonden. Dit hoeft niet als je de publicroam app gebruikt.

Kom je er niet uit?
Kijk hier voor uitleg per apparaat.

Hulp bij inloggen

Chromebook

Inloggen met Chromebook

Meld je één keer aan:

Zorg dat je in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam. Zie publicroam-locaties

Stap 1: Zoek je inloggegevens voor publicroam op. Ze staan in de SMS die je van ons hebt ontvangen (48 uur geldig). Of in de publicroam app, als je die gebruikt.

Geen inloggegevens ontvangen? Vraag hier een account aan

Stap 2: Ga op je Chromebook naar instellingen, rechtsonder op het thuisscherm

Stap 3: Kies wifi

Stap 4: Kies het wifi-netwerk publicroam

Stap 5: Kies de volgende instellingen (scroll naar onder):

  • Beveiliging: EAP
  • EAP-methode: PEAP
  • Verificatie Fase 2: MSCHAPv2
  • CA-certificaat: Standaard
  • Identiteit: Gebruikersnaam (zie SMS of app)
  • Wachtwoord: Wachtwoord (zie SMS of app)
  • Anonieme identiteit: Leeglaten

Stap 6: Klik op verbinden

Je account is nu actief

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

MacOS

Inloggen met MacOS

Meld je één keer aan:

Zorg dat je in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam. Zie publicroam-locaties

Stap 1: Zoek je inloggegevens voor publicroam op. Ze staan in de SMS die je van ons hebt ontvangen (48 uur geldig). Of in de publicroam app, als je die gebruikt.

Geen inloggegevens ontvangen? Vraag hier een account aan

Stap 2: Klik op het wifi-symbool in de bovenbalk van je Macbook/iMac. Zorg dat wifi is ingeschakeld

Stap 4: Kies netwerk publicroam

Stap 4: Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord (zie SMS of app)

Stap 5: Kies ga door om het certificaat te accepteren.

Er staat ‘niet vertrouwd’ omdat jouw apparaat dit certificaat nog niet kent. Als je het certificaat wilt bekijken kies dan ‘toon certificaat’. Hierop moet staan: publicroam.nl verstrekt door Sectigo RSA Extended Validation Secure Server CA

Je account is nu actief

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

iPhone/iPad

Inloggen met iPhone/iPad

Meld je één keer aan:

Zorg dat je in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam. Zie publicroam-locaties

Stap 1: Zoek je inloggegevens voor publicroam op. Ze staan in de SMS die je van ons hebt ontvangen (48 uur geldig). Of in de publicroam app, als je die gebruikt.

Geen inloggegevens ontvangen? Vraag hier een account aan

Stap 2: Ga naar instellingen op je iPhone/iPad en kies wifi. Zorg dat wifi aanstaat (schuifje)

Stap 3: Kies netwerk publicroam

Stap 4: Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord (zie SMS of app)

Stap 5: Kies vertrouw om het certificaat te accepteren.

Er staat ‘niet vertrouwd’ omdat jouw apparaat dit certificaat nog niet kent. Als je het certificaat wilt bekijken kies dan ‘toon certificaat’. Hierop moet staan: publicroam.nl verstrekt door Sectigo RSA Extended Validation Secure Server CA.

Je account is nu actief

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

Android

Inloggen met Android

Meld je één keer aan:

Zorg dat je in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam. Zie publicroam-locaties

Stap 1: Zoek je inloggegevens voor publicroam op. Ze staan in de SMS die je van ons hebt ontvangen (48 uur geldig). Of in de publicroam app, als je die gebruikt.

Geen inloggegevens ontvangen? Vraag hier een account aan

Stap 2: Ga op je Android-toestel naar instellingen (via het tandwiel-icoon). Kies wifi

Stap 3: Kies het wifi-netwerk publicroam

Stap 4: Kies de volgende instellingen (scroll naar onder):

  • EAP-methode: PEAP
  • Verificatie Fase 2: MSCHAPv2
  • CA-certificaat: Niet valideren of Niet-gespecificeerd *
  • Domein: publicroam.nl (als dit wordt gevraagd)
  • Identiteit: Gebruikersnaam (zie SMS of app)
  • Anonieme identiteit: Leeg laten
  • Wachtwoord: Wachtwoord (zie SMS of app)

Stap 5: Klik op verbinden

Installeer het certificaat (dit kun je ook later doen). Hiermee vergroot je de veiligheid. Dit hoeft niet als je de publicroam app gebruikt.

Je account is nu actief

——–
*Installeer zelf het certificaat. Zonder certificaat krijg je de melding ‘Geen certificaat opgegeven. Uw verbinding is niet privé’? Publicroam werkt dan wel. Anderen kunnen niet zomaar meekijken. Wees wel alert als je gevraagd wordt om inloggegevens opnieuw in te voeren. Doe dat altijd op een publicroam-locatie. Als je de publicroam app gebruikt wordt het certificaat automatisch geïnstalleerd.

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

Windows 10

Inloggen met Windows 10

Meld je één keer aan:

Zorg dat je in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam. Zie publicroam-locaties

Stap 1: Zoek je inloggegevens voor publicroam op. Ze staan in de SMS die je van ons hebt ontvangen (48 uur geldig). Of in de publicroam app, als je die gebruikt.

Geen inloggegevens ontvangen? Vraag hier een account aan

Stap 2: Ga naar instellingen door rechtsonder op het instellingen-symbool (pijltje omhoog) te klikken.

Stap 3: Kies wifi. Kies het wifi-netwerk publicroam

Stap 4: Kies verbinding maken

Stap 5: Voer je gebruikersnaam en wachtwoord in (zie SMS)

Stap 6: Kies OK

Als je kiest voor ‘certificaat weergeven’ kun je het certificaat controleren. De vingerafdruk moet eindigen op F0 90

Stap 7: Kies nogmaals verbinding maken

Je account is nu actief

Veelgestelde vragen (FAQ)

Aan- en afmelden

Hoe meld ik mij aan?

Via de website (aanbevolen)
Ga naar aanmelden

Via SMS
SMS de organisatiecode (te vinden op een publicroam-locatie) naar +31 970 10 260 261. Soms werkt het alleen met +31 ervoor. Je ontvangt een SMS met inloggegevens

Checklist: Ik kan niet inloggen

Kun je niet inloggen op publicroam? Volg deze stappen om te checken wat er aan de hand is:

Stap 1. Heb je een publicroam-account aangevraagd?

Ja => ga naar stap 2
Nee => vraag een publicroam-account aan

Stap 2. Heb je een SMS ontvangen met inloggegevens van publicroam?

Ja => ga naar stap 3
Nee => ga naar Ik heb de SMS met inloggegevens niet ontvangen

Stap 3. Ben je eerder al verbonden geweest met een wifi-netwerk met publicroam?

Ja =>  ga naar stap 5 (dus 1 stap overslaan)
Nee => ga naar stap 4

Stap 4. Is de SMS met inloggegevens die je hebt ontvangen, minder dan 48 uur oud?

Ja => ga naar stap 5
Nee of weet niet => vraag een nieuw publicroam-account aan

Stap 5. Ben je dicht genoeg in de buurt een wifi-netwerk met publicroam?

Kijk in overzicht van wifi-netwerken op je apparaat. Daar moet het netwerk ‘publicroam’ zichtbaar zijn, met minimaal 3 sterkte-streepjes

Ja => ga naar stap 6
Nee => zorg dat je dicht in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam (zie publicroam-locaties)

Stap 6. Probeert je apparaat om zich automatisch aan te melden bij publicroam?

Ja => ga naar stap 7
Nee of weet niet => ga naar alles opnieuw instellen

Stap 7. Controleer of je de juiste wifi-instellingen hebt opgegeven

Kijk voor uitleg per toestel op hulp bij inloggen.

LET OP: gebruikersnaam en wachtwoord moeten exact overeenkomen.

Stap 8. Heb je alles geprobeerd en het werkt nog steeds niet?

Mogelijk is er een storing. Neem contact op met ons

Ik heb de SMS met inloggegevens niet ontvangen

De SMS met inloggegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) ontvang je binnen 5 minuten nadat je een account hebt aangevraagd. Afzender van de SMS is ‘publicroam’.

Geen SMS ontvangen? Kies uit de volgende opties:

  • Ik heb een account aangevraagd via de website
    Vraag nogmaals een account aan en check of je het juiste 06-nummer opgeeft. Het SMS-bericht gaat naar dit nummer. Het account kun je aanvragen via het aanmeldscherm
  • Ik heb een account aangevraagd per SMS
    Vraag nogmaals een account aan via SMS en controleer het nummer waar je de SMS naartoe stuurt. Het juiste nummer is: +31 970 10 260 261. Soms werkt het alleen met +31 ervoor. Controleer of de organisatiecode juist is
  • Ik krijg bericht dat er al een account bestaat
    Stuur dan een SMS met de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar +31 970 10 260 261. Doe dit vanaf het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld. Je krijgt per omgaande een SMS met de bevestiging dat je account is beeindigd. Vraag daarna een nieuw account aan.
Waar kan ik mijn inloggegevens vinden?
  • Je inloggegevens staan in de SMS die je hebt ontvangen nadat je een account hebt aangevraagd. De SMS vind je op je smartphone in je SMS-berichten (dus niet in Whatsapp). Afzender van de SMS is ‘publicroam’. Als je de publicroam app gebruikt dan vind je je inloggegevens daar (onder ‘Mijn account’)
  • Kun je deze SMS niet vinden? Stuur dan een SMS met de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar +31 970 10 260 261. Doe dit vanaf het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld voor publicroam. Je krijgt per omgaande een SMS met de bevestiging dat je account is beëindigd.
  • Vraag daarna een nieuw account aan via het aanmeldscherm. Of stuur een SMS met een organisatiecode naar +31 970 10 260 261. Je krijgt per ommegaande een SMS met inloggegevens.
  • Vervolgens kun je inloggen op een wifi-netwerk met publicroam. Kies uit de volgende opties:
    • Mijn toestel was nog niet eerder verbonden met wifi ‘publicroam’ => kijk op hulp bij inloggen.
    • Mijn toestel is eerder al verbonden geweest met wifi ‘publicroam’ => dan moet je het oude wifi-profiel publicroam eerst van je apparaat verwijderen; kijk op publicroam van mijn toestel verwijderen
Ik ben mijn inloggegevens kwijt
  • Check of je eerder een SMS hebt ontvangen met inloggegevens. De SMS vind je op je smartphone in je SMS-berichten (dus niet in Whatsapp). Afzender van de SMS is ‘publicroam’. Als je de publicroam app gebruikt dan vind je je inloggegevens daar (onder ‘Mijn account’)
  • Kun je deze SMS niet vinden? Stuur dan een SMS met de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar +31 970 10 260 261. Doe dit vanaf het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld voor publicroam. Je krijgt per omgaande een SMS met de bevestiging dat je account is gedeactiveerd.
  • Vraag daarna een nieuw account aan via het aanmeldscherm. Of stuur een SMS met een organisatiecode naar +31 970 10 260 261. Je krijgt per ommegaande een SMS met inloggegevens.
  • Vervolgens kun je inloggen op een wifi-netwerk met publicroam. Kies uit de volgende opties:
    • Mijn toestel was nog niet eerder verbonden met wifi ‘publicroam’ => kijk op hulp bij inloggen.
    • Mijn toestel is eerder al verbonden geweest met wifi ‘publicroam’ => dan moet je het oude wifi-profiel publicroam eerst van je apparaat verwijderen; kijk op publicroam van mijn toestel verwijderen
Ik word gevraagd opnieuw mijn inloggegevens in te vullen

Moet je opnieuw je inloggegevens invullen op een apparaat waarmee je al een keer online bent geweest via publicroam? Check dan allereerst of je je bij een organisatie bevindt die aangesloten is op publicroam. Twijfel je? Neem contact op met Publicroam Support via 030 – 307 44 99 of support@publicroam.nl.

Waarom moet ik binnen 48 uur inloggen?

Als je je inloggegevens hebt ontvangen via SMS dan moet je met een apparaat binnen 48 uur inloggen op een wifi-netwerk met publicroam. Doe je dat niet dan verlopen de inloggegevens. Als je de publicroam app gebruikt dan geldt dit niet.

Niet binnen 48 uur ingelogd?
Vraag dan een nieuw publicroam-account aan via het aanmeldscherm

Mijn mobiele nummer is gewijzigd wat moet ik doen?

Je account is gekoppeld aan je mobiele nummer. Als je mobiel nummer wijzigt doe dan het volgende:

  • Meld je oude mobiele nummer af. Dit doe je door met je oude mobiele nummer een SMS te sturen met de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar +31 970 10 260 261. Je krijgt per omgaande een SMS dat de opzegging bevestigt.
  • Meld je daarna aan met je nieuwe nummer. Zie hulp bij inloggen.

Heb je geen toegang meer tot je oude mobiele nummer? Stuur ons dan een e-mail aan support@publicroam.nl met daarin je oude mobiele nummer en je gebruikersnaam. Wij zullen het account dat gekoppeld is aan je oude mobiele nummer dan verwijderen.

Ik wil publicroam van mijn toestel verwijderen

Heb je een toestel eerder aangemeld bij publicroam en wil je dit wifi-profiel verwijderen van je toestel? Zoek dan je apparaat hieronder en volg de stappen. Als je de publicroam app gebruikt dan hoeft je alleen de app van je toestel te verwijderen.

iPhone/iPad

Publicroam wifi-profiel verwijderen:

  • Zorg dat je binnen bereik bent van een wifi-netwerk met publicroam
  • Ga naar instellingen en kies wifi. Zorg dat wifi aanstaat (schuifje)
  • Klik op de ‘i’ naast het netwerk publicroam
  • Kies vergeet dit netwerk

Wil je je iPhone/iPad daarna opnieuw aanmelden bij publicroam? Ga naar Hulp bij inloggen – iPhone/iPad

Macbook/iMac

Publicroam wifi-profiel verwijderen:

  • Zorg dat je binnen bereik bent van een wifi-netwerk met publicroam
  • Klik op het wifi-symbool in de bovenbalk van je Macbook/iMac.
  • Kies Open netwerkvoorkeuren in het uitklapmenu
  • Selecteer Wifi uit de netwerklijst (links)
  • Klik op Geavanceerd (rechtsonder)
  • Selecteer publicroam in de lijst met wifi-netwerken
  • Klik op het min-teken (‘-‘) onder de lijst met wifi-netwerken
  • Klik op OK
  • Klik op Pas toe

Wil je je Macbook/iMac daarna opnieuw aanmelden bij publicroam? Ga naar Hulp bij inloggen – MacOS

Android

Publicroam wifi-profiel verwijderen:

  • Zorg dat je binnen bereik bent van een wifi-netwerk met publicroam
  • Ga naar instellingen op je Android-toestel door op het instellingen-icoon (tandwieltje) te klikken
  • Kies wifi
  • Selecteer het wifi-netwerk publicroam en houd je vinger kort ingedrukt. Er verschijnt een keuzescherm.
  • Kies Netwerk vergeten

Wil je je Android-toestel daarna opnieuw aanmelden bij publicroam? Ga naar Hulp bij inloggen – Android

Ik krijg melding: 'Geen verbinding mogelijk met netwerk publicroam'

Krijg je tijdens het inloggen op publicroam de melding ‘Geen verbinding mogelijk met netwerk publicroam’? Doe dan het volgende:

  1. Controleer de kwaliteit van het wifi-netwerk. Dit kun je zien in het overzicht van wifi-netwerken op je apparaat. Daar moet het netwerk ‘publicroam’ zichtbaar zijn, met minimaal 3 sterkte-streepjes. Bij slechte ontvangst kan de foutmelding regelmatig terugkeren.
  2. Controleer of je je gebruikersnaam en wachtwoord (zie SMS) juist hebt overgenomen tijdens het inloggen op publicroam.
  3. Blijft de melding terugkeren? Verwijder dan het netwerk publicroam van je toestel en meld je opnieuw aan. Lees hier hoe je dat doet.
Ik wil mijn wachtwoord wijzigen

Op dit moment kun je je wachtwoord niet wijzigen. Dat hoeft ook niet omdat je na het invoeren van je gebruikersnaam en wachtwoord, overal automatisch online gaat en je je wachtwoord daarna niet opnieuw hoeft in te voeren. Word je toch gevraagd om opnieuw je wachtwoord in te voeren? Verzeker jezelf er dan van dat je op een publicroam-locatie bent.

Ik wil mijn account opzeggen

Stuur een SMS met daarin de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar +31 970 10 260 261. Doe dit vanaf het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld voor publicroam. Je krijgt per omgaande een SMS met de bevestiging dat je account is gedeactiveerd.

Als je de publicroam app gebruikt dan kun je je account opzeggen via Menu > Mijn account > Account beëindigen.

Hiermee trek je tevens de toestemming in voor het verwerken jouw gegevens. Wij bewaren je gegevens tot uiterlijk 6 maanden na afmelding en daarna verwijderen wij je gegevens definitief.

Alles opnieuw instellen

Lukt het niet om verbinding te maken nadat je de checklist hebt doorlopen?

Stel dan alles opnieuw in:

  1. Meld je account af
    Stuur een SMS met daarin de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar +31 970 10 260 261. Doe dit vanaf het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld voor publicroam. Je krijgt per omgaande een SMS met de bevestiging dat je account is gedeactiveerd.
  2. Verwijder het wifi-profiel publicroam van je toestel
    Ga hiervoor naar publicroam van mijn toestel verwijderen
  3. Vraag een nieuw account aan
    Ga hiervoor naar aanmelden
  4. Log daarna met je nieuwe account in op een wifi-netwerk met publicroam
    Ga naar hulp bij inloggen en selecteer het apparaat waarmee je wilt inloggen

Heb je alles geprobeerd en het werkt nog steeds niet? Mogelijk is er een storing. Of neem contact op met ons

Ik wil mij afmelden

Stuur een SMS met daarin de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar +31 970 10 260 261. Doe dit vanaf het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld voor publicroam. Je krijgt per omgaande een SMS met de bevestiging dat je account is gedeactiveerd.

Als je de publicroam app gebruikt dan kun je je account opzeggen via Menu > Mijn account > Account beëindigen.

Hiermee trek je tevens de toestemming in voor het verwerken jouw gegevens. Wij bewaren je gegevens tot uiterlijk 6 maanden na afmelding, daarna verwijderen wij je gegevens definitief.

Mag ik mijn publicroam-account delen met iemand anders?

Nee. Je account is persoonlijk en gekoppeld aan jouw mobiele nummer. Je mag je gegevens niet delen met anderen. Mocht blijken dat je je account wel deelt dan sluiten wij je account af.

Kan ik mijn publicroam-account op meerdere apparaten gebruiken?

Ja. Je mag je account op meerdere apparaten gebruiken, zolang ze maar van jezelf zijn.

Certificaten

Waarom werkt publicroam met certificaten?

Publicroam beveiligt gastwifi via certificaten. Dit voorkomt dat gebruikersnamen of dataverkeer onderschept worden door kwaadwillenden. Met behulp van certificaten wordt de authenticiteit van een publicroam-gastnetwerk vastgesteld. Op die manier verbindt jouw apparaat automatisch met elk gastnetwerk dat deelneemt aan publicroam (en niet met andere netwerken). Als je de eerste keer inlogt op publicroam moet je op bepaalde apparaten (zoals iOS en Windows) een certificaat accepteren. Op andere apparaten (Android) moet je het certificaat zelf installeren. Als je de publicroam-app gebruikt dan wordt het certificaat automatisch geïnstalleerd.

Waaraan kan ik het certificaat van publicroam herkennen?

Op 24 maart 2021 09.00 uur is het certificaat vernieuwd.

Je herkent het certificaat aan:

  • Naam: publicroam.nl
  • Eigenaar: Publicroam BV
  • Verstrekt door: Sectigo RSA Extended Validation Secure Server CA
  • Verloopt op: 20-03-2022 00:59:59
  • serienummer (onderwerp): 70318433
  • serienummer (verstrekker), eindigt op: D4 4C
Het certificaat op een Android-toestel plaatsen

Zorg dat je in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam. Zie publicroam-locaties

Stap 1: Open deze link op je Android-toestel: https://publicroam.nl/cer/pr-nl2.cer.

Stap 2: Je komt in het scherm ‘Certificaatnaam’. Doe het volgende:

  • Type als certificaatnaam in: publicroam
  • Daaronder kies je: Wi-Fi (bij ‘Gebruikt gedurende’)

Krijg je een melding over schermvergrendeling? Klik dan OK en stel dit in.

Stap 3: Ga op je Android-toestel naar instellingen (via het tandwiel-icoon). Kies wifi

Stap 4: Kies het wifi-netwerk publicroam en houd je vinger kort ingedrukt. Er verschijnt een keuzescherm.

Stap 5: Kies Netwerkinstellingen beheren. Krijg je deze keuze niet? Kies dan ‘Netwerk negeren’ en selecteer het wifi-netwerk publicroam

Stap 6: Kies de volgende instellingen (scroll naar onder):

  • EAP-methode: PEAP
  • Verificatie Fase 2: MSCHAPv2
  • CA-certificaat: selecteer publicroam en klik op opslaan*
  • Identiteit: Gebruikersnaam (eerder al opgegeven, of zie SMS van publicroam)
  • Anonieme identiteit: Leeg laten
  • Wachtwoord: Wachtwoord (eerder al opgegeven, of zie SMS van publicroam)

Stap 7: Klik op verbinden

Je account is nu actief mét certificaat

—–
*Krijg je deze keuze niet? Dan is er mogelijk iets misgegaan met de installatie van het certificaat. Ga terug naar Stap 1. Lukt dat niet of heb je geen tijd, kies dan voor Niet valideren of Niet-gespecificeerd. Als je daarbij de melding krijgt ‘Geen certificaat opgegeven, uw verbinding is niet privé’, dan werkt publicroam wel. Wees alert als je ooit gevraagd wordt om je inloggegevens opnieuw in te voeren; doe dat alleen op een publicroam-locatie. We raden aan om later alsnog te proberen om het certificaat te installeren.

Het certificaat installeren op Android 11

LET OP: Dit is alleen voor Android 11. Voor uitleg over alle eerdere versies van Android kijk op: Het certificaat op een Android-toestel plaatsen

Zorg dat je in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam. Zie publicroam-locaties

Stap 1: Open deze link op je Android 11 toestel: https://publicroam.nl/cer/pr-nl2.cer.

Stap 2: Ga op je Android 11 toestel naar instellingen (via het tandwiel-icoon). Kies Beveiliging en dan Geavanceerd

Stap 3: Kies Versleuteling van gegevens dan Een certificaat installeren.

Stap 4: Kies CA-certificaat. Je kunt de melding krijgen ’Je gegevens zijn niet privé’, kies dan ’Toch installeren’. Verifieer je identiteit daarna met je vingerafdruk of met een patroon. Kies het bestand pr-nl2.cer. Daarna is je certificaat geïnstalleerd.

Stap 5: Ga opnieuw naar instellingen (via het tandwiel-icoon). Kies Wifi en klik dan op het tandwieltje naast het wifi-netwerk publicroam.

Stap 6: Kies bovenin het scherm het pennetje om te bewerken. Kies de volgende instellingen (scroll naar onder):

  • EAP-methode: PEAP
  • Verificatie Fase 2: MSCHAPv2
  • Online certificaatstatus: selecteer Certificaatstatus opvragen en klik op opslaan*
  • Identiteit: Gebruikersnaam (eerder al opgegeven, of zie SMS van publicroam)
  • Anonieme identiteit: Leeg laten
  • Wachtwoord: Wachtwoord (eerder al opgegeven, of zie SMS van publicroam)

Stap 7: Klik op verbinden

Je account is nu actief mét certificaat

—–
*Krijg je deze keuze niet? Dan is er mogelijk iets misgegaan met de installatie van het certificaat. Ga terug naar Stap 1. Lukt dat niet of heb je geen tijd, kies dan voor Niet valideren of Niet-gespecificeerd. Als je daarbij de melding krijgt ‘Geen certificaat opgegeven, uw verbinding is niet privé’, dan werkt publicroam wel. Wees alert als je ooit gevraagd wordt om je inloggegevens opnieuw in te voeren; doe dat alleen op een publicroam-locatie. We raden aan om later alsnog te proberen om het certificaat te installeren.

Ik word gevraagd een (nieuw) certificaat te accepteren. Klopt dat?

Ja. Publicroam beveiligt gastwifi via certificaten.

Als je de eerste keer inlogt moet je op bepaalde apparaten (zoals iOS en Windows) een certificaat accepteren. Als je de stappen volgt zoals beschreven bij hulp bij inloggen, dan hoef je verder niks te doen.

Soms kan het voorkomen dat je opnieuw gevraagd wordt het certificaat te accepteren. Check dan of je op een publicroam-locatie bent. Controleer het certificaat en accepteer het.

Je herkent het certificaat aan:

  • Naam: publicroam.nl
  • Eigenaar: Publicroam BV
  • Verstrekt door: Sectigo RSA Extended Validation Secure Server CA
  • Verloopt op: 20-03-2022 00:59:59
  • serienummer (onderwerp): 70318433
  • serienummer (verstrekker), eindigt op: D4 4C
Het certificaat downloaden

Je kunt het certificaat downloaden via deze link: https://publicroam.nl/cer/pr-nl2.cer

Mijn apparaat kan het certificaat niet accepteren

Publicroam beveiligt gastwifi via een certificaat. De meeste apparaten bieden de mogelijkheid om het certificaat direct bij aanmelding te accepteren (o.a. iPhone, iPad, Macbook, Windows). Op Android-apparaten moet je het certificaat zelf installeren.

Als je het certificaat niet kunt accepteren dan werkt publicroam wel. Publicroam is dan nog steeds veiliger dan openbare wifi-netwerken die werken zonder wachtwoord of met een gedeeld wachtwoord. Wees echter wel alert als je gevraagd wordt om je apparaat opnieuw aan te melden, doe dat alleen op een publicroam-locatie.

Wat moet ik doen als het certificaat wijzigt

Op 24 maart 2021 09.00 uur is het beveiligingscertificaat van publicroam vernieuwd. Wat moet je doen?

Heb je al een publicroam-account?

  • Dan word je automatisch gevraagd een nieuw certificaat te accepteren zodra je inlogt op een publicroam-gastnetwerk. Dit is éénmalig. Overige instellingen blijven ongewijzigd.
  • Android. Heb je een Android-toestel? Dan raden we aan om het certificaat zelf installeren.

Heb je nog geen publicroam-account?

Hoe herken je het certificaat?

  • Naam: publicroam.nl
  • Eigenaar: Publicroam BV
  • Verstrekt door: Sectigo RSA Extended Validation Secure Server CA
  • Verloopt op: 20-03-2022 00:59:59
  • serienummer (onderwerp): 70318433
  • serienummer (verstrekker), eindigt op: D4 4C

Andere onderwerpen

Ik wil weten wat jullie van mij hebben geregistreerd

Stuur ons een email met daarin je mobiele nummer en je gebruikersnaam met daarin de vraag dat je wil weten wat wij van je geregistreerd hebben. Over het algemeen sturen wij je binnen twee weken de gegevens waar je om hebt gevraagd. Wij kunnen je wel vragen om je identiteit te bevestigen. Je kunt een email sturen naar support@publicroam.nl.

Recente wijzigingen in gebruiksvoorwaarden en privacy statement

Ingangsdatum 4 maart 2021

  • Privacy Statement: Toevoeging van paragraaf ‘Publicoam en privacy’ waarin het beleid voor het verwerken en beveiligen van persoonsgegevens wordt uitgelegd.
  • Privacy Statement: Toevoeging dat nadere afspraken van gastorganisaties over verwerking van gegevens altijd in lijn moeten zijn met het beleid van publicroam voor het verwerken en beveiligen van persoonsgegevens.

Ingangsdatum 12 januari 2021

  • Gebruiksvoorwaarden: Toevoeging dat een account ook aangevraagd en opgezegd kan worden via de mobiele app van publicroam
  • Gebruiksvoorwaarden: Toevoeging dat gastorganisaties ten opzichte van gebruikers een beroep kunnen doen op de gebruiksvoorwaarden.
  • Gebruiksvoorwaarden: Verwijderd dat je alleen gebruik maken van de dienst met een apparaat met een vast MAC-adres.
  • Privacy Statement: Toevoeging dat een publicroam-account wordt verwijderd wanneer gedurende 12 maanden geen gebruik gemaakt wordt van publicroam.
  • Privacy Statement: Toevoeging over verwerking van gegevens voor het versturen van serviceberichten en nieuwsbrieven.
  • Privacy Statement: Toevoeging dat gastorganisaties in een eigen privacyverklaring nadere uitleg kunnen geven over de wijze waarop zij gegevens verwerken binnen de kaders van het Privacy Statement.

Contact met support

    Wij streven ernaar om binnen 1 werkdag te reageren.

    030 – 307 44 99