Support

Activeer je account op een publicroam-locatie
Inloggegevens zijn 48 uur geldig

Veelgestelde vragen (FAQ)

Bekijk veelgestelde vragen

Voorwaarden

Lees de gebruiksvoorwaarden en privacy statement

Contact

Hulp bij inloggen

Chromebook

Inloggen met Chromebook

Meld je één keer aan:

Stap 1: Open het SMS-bericht van publicroam met inloggegevens (48 uur geldig).

Geen SMS ontvangen? Vraag hier een account aan

Stap 2: Ga op je Chromebook naar instellingen, rechtsonder op het thuisscherm

Stap 3: Kies wifi

Stap 4: Kies het wifi-netwerk publicroam

Stap 5: Kies de volgende instellingen (scroll naar onder):

  • Beveiliging: EAP
  • EAP-methode: PEAP
  • Verificatie Fase 2: MSCHAPv2
  • CA-certificaat: Standaard
  • Identiteit: Gebruikersnaam (zie SMS)
  • Wachtwoord: Wachtwoord (zie SMS)
  • Anonieme identiteit: Leeglaten

Stap 6: Klik op verbinden

Je account is nu actief

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

MacOS

Inloggen met MacOS

Meld je één keer aan:

Stap 1: Open het SMS-bericht van publicroam met inloggegevens (48 uur geldig).

Geen SMS ontvangen? Vraag hier een account aan

Stap 2: Klik op het wifi-symbool in de bovenbalk van je Macbook/iMac. Zorg dat wifi is ingeschakeld

Stap 4: Kies netwerk publicroam

Stap 4: Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord (zie SMS)

Stap 5: Kies ga door om het certificaat te accepteren.

Er staat ‘niet vertrouwd’ omdat jouw apparaat dit certificaat nog niet kent. Als je het certificaat wilt bekijken kies dan ‘toon certificaat’. Hierop moet staan: publicroam.nl verstrekt door Sectigo RSA Extended Validation Secure Server CA

Je account is nu actief

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

iPhone/iPad

Inloggen met iPhone/iPad

Meld je één keer aan:

Stap 1: Open het SMS-bericht van publicroam met inloggegevens (48 uur geldig).

Geen SMS ontvangen? Vraag hier een account aan

Stap 2: Ga naar instellingen op je iPhone/iPad en kies wifi. Zorg dat wifi aanstaat (schuifje)

Stap 3: Kies netwerk publicroam

Stap 4: Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord (zie SMS)

Stap 5: Kies vertrouw om het certificaat te accepteren.

Er staat ‘niet vertrouwd’ omdat jouw apparaat dit certificaat nog niet kent. Als je het certificaat wilt bekijken kies dan ‘toon certificaat’. Hierop moet staan: publicroam.nl verstrekt door Sectigo RSA Extended Validation Secure Server CA.

Je account is nu actief

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

Android

Android

Meld je één keer aan:

Stap 1: Open het SMS-bericht van publicroam met inloggegevens (48 uur geldig).

Geen SMS ontvangen? Vraag hier een account aan

Stap 2: Ga op je Android-toestel naar instellingen (via het tandwiel-icoon). Kies wifi

Stap 3: Kies het wifi-netwerk publicroam

Stap 4: Kies de volgende instellingen (scroll naar onder):

  • EAP-methode: PEAP
  • Verificatie Fase 2: MSCHAPv2
  • CA-certificaat: Niet valideren of Niet-gespecificeerd *
  • Identiteit: Gebruikersnaam (zie SMS)
  • Anonieme identiteit: Leeg laten
  • Wachtwoord: Wachtwoord (zie SMS)

Stap 5: Klik op verbinden

Installeer het certificaat (dit kun je ook later doen). Hiermee vergroot je de veiligheid

Je account is nu actief

——–
*Installeer zelf het certificaat. Zonder certificaat krijg je de melding ‘Geen certificaat opgegeven. Uw verbinding is niet privé’? Publicroam werkt dan wel. Anderen kunnen niet zomaar meekijken. Wees wel alert als je gevraagd wordt om inloggegevens opnieuw in te voeren. Doe dat altijd op een publicroam-locatie.

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

Windows 10

Inloggen met Windows 10

Meld je één keer aan:

Stap 1: Open het SMS-bericht van publicroam met inloggegevens (48 uur geldig).

Geen SMS ontvangen? Vraag hier een account aan

Stap 2: Ga naar instellingen door rechtsonder op het instellingen-symbool (pijltje omhoog) te klikken.

Stap 3: Kies wifi. Kies het wifi-netwerk publicroam

Stap 4: Kies verbinding maken

Stap 5: Voer je gebruikersnaam en wachtwoord in (zie SMS)

Stap 6: Kies OK

Als je kiest voor ‘certificaat weergeven’ kun je het certificaat controleren. De vingerafdruk moet eindigen op F0 90

Stap 7: Kies nogmaals verbinding maken

Je account is nu actief

Veelgestelde vragen (FAQ)

Aan- en afmelden

Ik kan niet inloggen op publicroam

Lukt het niet om in te loggen? Check in 6 stappen wat er aan de hand is:

Stap 1. Heb je een SMS ontvangen met inloggegevens van publicroam?

Stap 2. Is de SMS met inloggegevens minder dan 48 uur oud?

Stap 3. Is je publicroam-account geactiveerd? (Dit doe je door 1x in te loggen op wifi ‘publicroam’ op een publicroam-locatie. Binnen 48 uur na ontvangst van de SMS)

Stap 4. Ben je binnen bereik van een wifi-netwerk met publicroam? (Dit kun je zien in het overzicht van wifi-netwerken op je apparaat. Daar moet het netwerk ‘publicroam’ zichtbaar zijn, met minimaal 4 sterkte-streepjes)

  • Ja: ga naar stap 5
  • Nee: zorg dat je in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam. Zie publicroam-locaties
  • Weet niet: vraag anderen of zij verbinding hebben met publicroam

Stap 5. Heb je de juiste wifi-instellingen opgegeven? (Kijk voor uitleg per toestel op hulp bij inloggen. Let op: gebruikersnaam en wachtwoord moeten exact overeenkomen)

Stap 6. Heb je alles geprobeerd en het werkt nog steeds niet?

Mogelijk is er een storing. Neem contact op met ons

Ik heb mijn inloggegevens niet ontvangen

Inloggegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) ontvang je binnen 5 minuten nadat je een account hebt aangevraagd. Je ontvangt de inloggegevens altijd per SMS in je berichten-app (dus niet in Whatsapp). Afzender van de SMS is ‘publicroam’.

Geen SMS ontvangen? Kies uit de volgende opties:

  • Heb je een account aangevraagd via de website publicroam.nl?
    Vraag nogmaals een account aan via de website. Zorg dat je het juiste 06-nummer opgeeft. Het SMS-bericht gaat naar dit nummer
  • Heb je een account aangevraagd per SMS?
    Controleer het nummer waar je de SMS naartoe stuurt. Het juiste nummer is: 0970 10 260 261. Soms moet je er +31 voor zetten en de eerste 0 weglaten. Controleer of de organisatiecode juist is
  • Alsnog geen gegevens ontvangen?
    Vraag opnieuw een account aan via SMS. Lukt dit niet? Vraag dan een nieuw account aan via het aanmeldscherm
  • Krijg je bericht dat er al een account bestaat voor je 06-nummer?
    Check dan of je eerder een SMS hebt ontvangen met inloggegevens. Kun je dit niet vinden, kijk dan wat je moet doen bij Ik ben mijn inloggegevens kwijt
Ik ben mijn inloggegevens kwijt
  • Check of je eerder een SMS hebt ontvangen met inloggegevens. Afzender van de SMS is ‘publicroam’.
  • Kun je deze SMS niet vinden? Stuur dan een SMS met de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar +31 970 10 260 261. Doe dit vanaf het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld voor publicroam. Je krijgt per omgaande een SMS met de bevestiging dat je account is gedeactiveerd.
  • Vraag daarna een nieuw account aan via het aanmeldscherm. Of stuur een SMS met een organisatiecode naar +31 970 10 260 261. Je krijgt per ommegaande een SMS met inloggegevens.
  • Activeer daarna je account door in te loggen op een wifi-netwerk met publicroam. Voor uitleg per apparaat kijk op hulp bij inloggen.
Waarom moet ik binnen 48 uur inloggen?

Om je account te activeren moet je met een apparaat binnen 48 uur inloggen op een wifi-netwerk met publicroam. Doe je dat niet dan verlopen de inloggegevens. Wij verwijderen dan al jouw gegevens. Je ontvangt hierover geen bericht.

Niet binnen 48 uur ingelogd?
Vraag dan een nieuw publicroam-account aan via het aanmeldscherm

Mijn mobiele nummer is gewijzigd wat moet ik doen?

Je account is gekoppeld aan je mobiele nummer. Als je mobiel nummer wijzigt doe dan het volgende:

  • Meld je oude mobiele nummer af. Dit doe je door met je oude mobiele nummer een SMS te sturen met de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar +31 970 10 260 261. Je krijgt per omgaande een SMS dat de opzegging bevestigt.
  • Meld je daarna aan met je nieuwe nummer. Zie hulp bij inloggen.

Heb je geen toegang meer tot je oude mobiele nummer? Stuur ons dan een e-mail aan support@publicroam.nl met daarin je oude mobiele nummer en je gebruikersnaam. Wij zullen het account dat gekoppeld is aan je oude mobiele nummer dan verwijderen.

Ik wil publicroam van mijn toestel verwijderen

Heb je een toestel eerder aangemeld bij publicroam en wil je dit netwerk verwijderen van je toestel? Volg dan de stappen hieronder.

iPhone/iPad, publicroam verwijderen

  • Zorg dat je binnen bereik bent van een wifi-netwerk met publicroam
  • Ga naar instellingen en kies wifi. Zorg dat wifi aanstaat (schuifje)
  • Klik op de ‘i’ naast het netwerk publicroam
  • Kies vergeet dit netwerk

Wil je je iPhone/iPad daarna opnieuw aanmelden bij publicroam? Kijk hier

Macbook/iMac, publicroam verwijderen

  • Zorg dat je binnen bereik bent van een wifi-netwerk met publicroam
  • Klik op het wifi-symbool in de bovenbalk van je Macbook/iMac.
  • Kies Open netwerkvoorkeuren in het uitklapmenu
  • Selecteer Wifi uit de netwerklijst (links)
  • Klik op Geavanceerd (rechtsonder)
  • Selecteer publicroam in de lijst met wifi-netwerken
  • Klik op het min-teken (‘-‘) onder de lijst met wifi-netwerken
  • Klik op OK
  • Klik op Pas toe

Wil je je Macbook/iMac daarna opnieuw aanmelden bij publicroam? Kijk hier

Android, publicroam verwijderen

  • Zorg dat je binnen bereik bent van een wifi-netwerk met publicroam
  • Ga naar instellingen op je Android-toestel door op het instellingen-icoon (tandwieltje) te klikken
  • Kies wifi
  • Selecteer het wifi-netwerk publicroam en houd je vinger kort ingedrukt. Er verschijnt een keuzescherm.
  • Kies Netwerk vergeten

Wil je je Android-toestel daarna opnieuw aanmelden bij publicroam? Kijk hier

Ik krijg melding: 'Geen verbinding mogelijk met netwerk publicroam'

Krijg je tijdens het inloggen op publicroam de melding ‘Geen verbinding mogelijk met netwerk publicroam’? Doe dan het volgende:

  1. Controleer de kwaliteit van het wifi-netwerk. Dit kun je zien in het overzicht van wifi-netwerken op je apparaat. Daar moet het netwerk ‘publicroam’ zichtbaar zijn, met minimaal 3 sterkte-streepjes. Bij slechte ontvangst kan de foutmelding regelmatig terugkeren.
  2. Controleer of je je gebruikersnaam en wachtwoord (zie SMS) juist hebt overgenomen tijdens het inloggen op publicroam.
  3. Blijft de melding terugkeren? Verwijder dan het netwerk publicroam van je toestel en meld je opnieuw aan. Lees hier hoe je dat doet.
Ik wil mijn account verwijderen

Stuur een SMS met daarin de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar +31 970 10 260 261. Doe dit vanaf het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld voor publicroam. Je krijgt per omgaande een SMS met de bevestiging dat je account is gedeactiveerd. Hiermee trek je tevens de toestemming in voor het verwerken jouw gegevens. Wij bewaren je gegevens tot uiterlijk 6 maanden na afmelding en daarna verwijderen wij je gegevens definitief.

Ik wil mij afmelden

Stuur een SMS met daarin de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar +31 970 10 260 261. Doe dit vanaf het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld voor publicroam. Je krijgt per omgaande een SMS met de bevestiging dat je account is gedeactiveerd. Hiermee trek je tevens de toestemming in voor het verwerken jouw gegevens. Wij bewaren je gegevens tot uiterlijk 6 maanden na afmelding, daarna verwijderen wij je gegevens definitief.

Certificaten

Het certificaat op een Android-toestel plaatsen

Kies voor een veilige verbinding: installeer het certificaat zodra je ingelogd bent op wifi met publicroam (zie hulp bij inloggen).

Stap 1: Open deze link op je Android-toestel: https://publicroam.nl/cer/pr-nl2.cer.

Stap 2: Je komt in het scherm ‘Certificaatnaam’. Doe het volgende:

  • Type als certificaatnaam in: publicroam
  • Daaronder kies je: Wi-Fi (bij ‘Gebruikt gedurende’)

Krijg je een melding over schermvergrendeling? Klik dan OK en stel dit in.

Stap 3: Ga op je Android-toestel naar instellingen (via het tandwiel-icoon). Kies wifi

Stap 4: Kies het wifi-netwerk publicroam en houd je vinger kort ingedrukt. Er verschijnt een keuzescherm.

Stap 5: Kies Netwerkinstellingen beheren. Krijg je deze keuze niet? Kies dan ‘Netwerk negeren’ en selecteer het wifi-netwerk publicroam

Stap 6: Kies de volgende instellingen (scroll naar onder):

  • EAP-methode: PEAP
  • Verificatie Fase 2: MSCHAPv2
  • CA-certificaat: selecteer publicroam en klik op opslaan*
  • Identiteit: Gebruikersnaam (eerder al opgegeven, of zie SMS van publicroam)
  • Anonieme identiteit: Leeg laten
  • Wachtwoord: Wachtwoord (eerder al opgegeven, of zie SMS van publicroam)

Stap 7: Klik op verbinden

Je account is nu actief mét certificaat

—–
*Krijg je deze keuze niet? Dan is er mogelijk iets misgegaan met de installatie van het certificaat. Ga terug naar Stap 1. Lukt dat niet of heb je geen tijd, kies dan voor Niet valideren of Niet-gespecificeerd. Als je daarbij de melding krijgt ‘Geen certificaat opgegeven, uw verbinding is niet privé’, dan werkt publicroam wel. Wees alert als je ooit gevraagd wordt om je inloggegevens opnieuw in te voeren; doe dat alleen op een publicroam-locatie. We raden aan om later alsnog te proberen om het certificaat te installeren.

Ik word gevraagd een (nieuw) certificaat te accepteren. Klopt dat?

Ja. Publicroam beveiligt gastwifi via certificaten.

Als je de eerste keer inlogt moet je op bepaalde apparaten (zoals iOS en Windows) een certificaat accepteren. Als je de stappen volgt zoals beschreven bij hulp bij inloggen, dan hoef je verder niks te doen.

Soms kan het voorkomen dat je opnieuw gevraagd wordt het certificaat te accepteren. Check dan of je op een publicroam-locatie bent. Controleer het certificaat en accepteer het.

Waarom werkt publicroam met certificaten?

Publicroam beveiligt gastwifi via certificaten. Dit voorkomt dat gebruikersnamen of dataverkeer onderschept worden door kwaadwillenden. Met behulp van certificaten wordt de authenticiteit van een publicroam-gastnetwerk vastgesteld. Op die manier verbindt jouw apparaat automatisch met elk gastnetwerk dat deelneemt aan publicroam (en niet met andere netwerken). Als je de eerste keer inlogt op publicroam moet je op bepaalde apparaten (zoals iOS en Windows) een certificaat accepteren. Op andere apparaten (Android) moet je het certificaat zelf installeren.

Waaraan kan ik het certificaat van publicroam herkennen?

Het certificaat kun je herkennen aan:

  • naam: publicroam.nl
  • eigenaar: Publicroam BV
  • uitgegeven door: Sectigo RSA Extended Validation Secure Server CA
  • serienummer (onderwerp): 70318433
  • serienummer (verstrekker), eindigt op: F0 90
Mijn apparaat kan het certificaat niet accepteren

Publicroam beveiligt gastwifi via een certificaat. De meeste apparaten bieden de mogelijkheid om het certificaat direct bij aanmelding te accepteren (o.a. iPhone, iPad, Macbook, Windows). Op Android-apparaten moet je het certificaat zelf installeren.

Als je het certificaat niet kunt accepteren dan werkt publicroam wel. Publicroam is dan nog steeds veiliger dan openbare wifi-netwerken die werken zonder wachtwoord of met een gedeeld wachtwoord. Wees echter wel alert als je gevraagd wordt om je apparaat opnieuw aan te melden, doe dat alleen op een publicroam-locatie.

Wat moet ik doen als het certificaat wijzigt

Per 13 juni 2019 is het beveiligingscertificaat van publicroam vernieuwd. Wat moet je doen?

Heb je al een publicroam-account?

  • Dan word je automatisch gevraagd een nieuw certificaat te accepteren zodra je inlogt op een publicroam-gastnetwerk. Dit is éénmalig. Overige instellingen blijven ongewijzigd.
  • Android. Heb je een Android-toestel? Dan moet je het certificaat zelf installeren.

Heb je nog geen publicroam-account?

Andere onderwerpen

Ik wil weten wat jullie van mij hebben geregistreerd

Stuur ons een email met daarin je mobiele nummer en je gebruikersnaam met daarin de vraag dat je wil weten wat wij van je geregistreerd hebben. Over het algemeen sturen wij je binnen twee weken de gegevens waar je om hebt gevraagd. Wij kunnen je wel vragen om je identiteit te bevestigen. Je kunt een email sturen naar support@publicroam.nl.

Contact met support

Wij streven ernaar om binnen 1 werkdag te reageren.

030 – 307 44 99