Support

Een account activeren kan alleen op een publicroam-locatie. Inloggegevens zijn 48 uur geldig.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Bekijk veelgestelde vragen

Kom je er niet uit?

Neem contact op met ons

Contact

Hulp bij inloggen

Chromebook

Inloggen met Chromebook

Volg deze stappen als je de eerste keer inlogt. Daarna ga je voortaan automatisch online.

Stap 1: Vraag een publicroam-account aan via het aanmeldscherm. Doe dit op een publicroam-locatie.

Doorloop de volgende stappen binnen 48 uur na ontvangst van je inloggegevens

Stap 2: Ga op je Chromebook naar instellingen, rechtsonder op het thuisscherm

Stap 3: Kies wifi

Stap 4: Kies het wifi-netwerk publicroam

Stap 5: Kies de volgende instellingen (scroll naar onder):

  • Beveiliging: EAP
  • EAP-methode: PEAP
  • Verificatie Fase 2: MSCHAPv2
  • CA-certificaat: Standaard
  • Identiteit: Gebruikersnaam (zie SMS)
  • Wachtwoord: Wachtwoord (zie SMS)
  • Anonieme identiteit: Leeg laten

Stap 6: Klik op verbinden

Je account is nu actief

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

MacOS

Inloggen met MacOS

Volg deze stappen als je de eerste keer inlogt. Daarna ga je voortaan automatisch online.

Stap 1: Vraag een publicroam-account aan via het aanmeldscherm. Doe dit op een publicroam-locatie.

Doorloop de volgende stappen binnen 48 uur na ontvangst van je inloggegevens

Stap 2: Klik op het wifi-symbool in de bovenbalk van je Macbook/iMAc. Zorg dat wifi is ingeschakeld

Stap 4: Kies netwerk publicroam

Stap 4: Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord (zie SMS)

Stap 5: Kies ga door om het certificaat te accepteren.

Er staat ‘niet vertrouwd’ omdat jouw apparaat dit certificaat nog niet kent. Als je het certificaat wilt bekijken kies dan ‘toon certificaat’. Hierop moet staan: publicroam.nl verstrekt door COMODO RSA Domain Validation CA.

Je account is nu actief

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

iPhone/iPad

Inloggen met iPhone/iPad

Volg deze stappen als je de eerste keer inlogt. Daarna ga je voortaan automatisch online.

Stap 1: Vraag een publicroam-account aan via het aanmeldscherm. Doe dit op een publicroam-locatie.

Doorloop de volgende stappen binnen 48 uur na ontvangst van je inloggegevens

Stap 2: Ga naar instellingen op je iPhone/iPad en kies wifi. Zorg dat wifi aanstaat (schuifje)

Stap 3: Kies netwerk publicroam

Stap 4: Log in met je  gebruikersnaam  en wachtwoord (zie SMS)

Stap 5: Kies vertrouw om het certificaat te accepteren.

Er staat ‘niet vertrouwd’ omdat jouw apparaat dit certificaat nog niet kent. Als je het certificaat wilt bekijken kies dan ‘toon certificaat’. Hierop moet staan: publicroam.nl verstrekt door COMODO RSA Domain Validation CA.

Je account is nu actief

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

Android 6

Inloggen met Android 6

Volg deze stappen als je de eerste keer inlogt. Daarna ga je voortaan automatisch online.

Stap 1: Vraag een publicroam-account aan via het aanmeldscherm. Doe dit op een publicroam-locatie.

Doorloop de volgende stappen binnen 48 uur na ontvangst van je inloggegevens

Stap 2: Ga op je Android-toestel naar instellingen door op het instellingen-icoon (tandwieltje) te klikken

Stap 3: Kies wifi

Stap 4: Kies het wifi-netwerk publicroam

Stap 5: Kies de volgende instellingen (scroll naar onder):

  • EAP-methode: PEAP
  • Verificatie Fase 2: MSCHAPv2
  • CA-certificaat: Niet opgegeven*
  • Identiteit: Gebruikersnaam (zie SMS)
  • Anonieme identiteit: Leeg laten
  • Wachtwoord: Wachtwoord (zie SMS)

Stap 6: Klik op verbinden

Je account is nu actief

*Als je geen certificaat kunt opgeven, wees dan alert als je gevraagd wordt om je inloggegevens opnieuw in te voeren. Doe dat altijd op een publicroam-locatie.

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

Android 7 en 8

Inloggen met Android 7 & 8

Volg deze stappen als je de eerste keer inlogt. Daarna ga je voortaan automatisch online.

Stap 1: Vraag een publicroam-account aan via het aanmeldscherm. Doe dit op een publicroam-locatie.

Doorloop de volgende stappen binnen 48 uur na ontvangst van je inloggegevens

Stap 2: Ga op je Android-toestel naar instellingen door op het instellingen-icoon (tandwieltje) te klikken

Stap 3: Kies wifi

Stap 4: Kies het wifi-netwerk publicroam

Stap 5: Kies de volgende instellingen (scroll naar onder):

  • EAP-methode: PEAP
  • Verificatie Fase 2: MSCHAPv2
  • CA-certificaat: Niet valideren of Niet-gespecificeerd *
  • Identiteit: Gebruikersnaam (zie SMS)
  • Anonieme identiteit: Leeg laten
  • Wachtwoord: Wachtwoord (zie SMS)

Stap 6: Klik op verbinden

Je account is nu actief

*Krijg je de melding ‘Geen certificaat opgegeven. Uw verbinding is niet privé’? Publicroam werkt dan wel. Anderen kunnen niet zomaar meekijken. Wees wel alert als je gevraagd wordt om inloggegevens opnieuw in te voeren. Doe dat altijd op een publicroam-locatie.

Ga naar uitgebreide uitleg met schermafbeeldingen

Windows 10

Inloggen met Windows 10

Volg deze stappen als je de eerste keer inlogt. Daarna ga je voortaan automatisch online.

Stap 1: Vraag een publicroam-account aan via het aanmeldscherm. Doe dit op een publicroam-locatie.

Doorloop de volgende stappen binnen 48 uur na ontvangst van je inloggegevens

Stap 2: Ga naar instellingen door rechtsonder op het instellingen-symbool (pijltje omhoog) te klikken.

Stap 3: Kies wifi. Kies het wifi-netwerk publicroam

Stap 4: Kies verbinding maken

Stap 5: Voer je gebruikersnaam en wachtwoord in (zie SMS)

Stap 6: Kies OK

Als je kiest voor ‘certificaat weergeven’ kun je het certificaat controleren. De vingerafdruk moet eindigen op 3C CF

Stap 7: Kies nogmaals verbinding maken

Je account is nu actief

Veelgestelde vragen (FAQ)

Ik heb mijn inloggegevens niet ontvangen

Inloggegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) ontvang je binnen 5 minuten nadat je een account hebt aangevraagd. Je ontvangt de inloggegevens altijd per SMS in je berichten-app (dus niet in Whatsapp). Afzender van de SMS is ‘publicroam’.

Geen SMS ontvangen? Kies uit de volgende opties:

    • Heb je een account aangevraagd via de website publicroam.nl?
      Vraag nogmaals een account aan via de website. Zorg dat je het juiste 06-nummer opgeeft. Het SMS-bericht gaat naar dit nummer
    • Heb je een account aangevraagd per SMS?
      Controleer het nummer waar je de SMS naartoe stuurt. Het juiste nummer is: 0970 10 260 261. Soms moet je er +31 voor zetten en de eerste 0 weglaten. Controleer of de locatiecode juist is
    • Alsnog geen gegevens ontvangen?
      Vraag opnieuw een account aan via SMS. Lukt dit niet? Ga dan naar https://publicroam.nl en vraag daar een account aan
    • Krijg je bericht dat er al een account bestaat voor je 06-nummer?
      Check dan of je eerder een SMS hebt ontvangen met inloggegevens. Kun je dit niet vinden, kijk dan wat je moet doen bij ‘Ik ben mijn inloggegevens kwijt’
Ik ben mijn inloggegevens kwijt
  • Check of je eerder een SMS hebt ontvangen met inloggegevens. Afzender van de SMS is ‘publicroam’.
  • Kun je deze SMS niet vinden? Stuur dan een SMS met de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar +31 970 10 260 261. Je krijgt per omgaande een SMS met de bevestiging dat je account is gedeactiveerd.
  • Vraag daarna een nieuw account aan via https://publicroam.nl of stuur een SMS met een organisatiecode naar +31 970 10 260 261. Je krijgt per ommegaande een SMS met inloggegevens.
  • Activeer daarna je account door in te loggen op een wifi-netwerk met publicroam (op een locatie waar ze publicroam aanbieden). Kijk op https://publicroam.nl/support voor uitleg per apparaat.
Mijn mobiele nummer is gewijzigd wat moet ik doen?

Je account is gekoppeld aan je mobiele nummer. Als je mobiel nummer wijzigt dan moet je je eerst afmelden met je oude mobiele nummer en je daarna weer aanmelden met je nieuwe nummer. Doe dat op een locatie waar ze publicroam aanbieden. Afmelden doe je door een SMS te sturen met de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar 0970 10 260 261. Je krijgt per omgaande een SMS dat de opzegging bevestigt. Daarna meld je je weer aan met je nieuwe mobiele nummer op een locatie die publicroam aanbiedt.

Heb je al geen toegang meer tot je oude mobiele nummer. Stuur ons dan een email aan support@publicroam.nl met daarin je oude mobiele nummer en je gebruikersnaam. Wij zullen het account dat gekoppeld is aan je voormalige mobiele nummer voor je verwijderen.

Mijn apparaat kan het certificaat niet accepteren

Publicroam beveiligt gastwifi via certificaten. Niet alle apparaten bieden de mogelijkheid om een certificaat direct bij aanmelding te accepteren (o.a. de meeste Android-apparaten). Als je het certificaat niet kunt accepteren dan werkt publicroam wel. Publicroam is dan nog steeds veiliger dan openbare wifi-netwerken die werken zonder wachtwoord of met een gedeeld wachtwoord. Wees echter wel alert als je gevraagd wordt om je apparaat opnieuw aan te melden, doe dat alleen op een publicroamlocatie. Het is veiliger om het certificaat alsnog op te geven. Binnenkort gaan we dit ondersteunen via de website. Heb je hier nu al vragen over? Stuur dan een e-mail naar support@publicroam.nl.

Ik wil Publicroam van mijn toestel verwijderen

Heb je een toestel eerder aangemeld bij Publicroam en wil je dit netwerk verwijderen van je toestel? Volg dan de stappen hieronder.

iPhone/iPad, Publicroam verwijderen

    • Zorg dat je binnen bereik bent van een wifi-netwerk met Publicroam
    • Ga naar instellingen en kies wifi. Zorg dat wifi aanstaat (schuifje)
    • Klik op de ‘i’ naast het netwerk Publicroam
    • Kies vergeet dit netwerk

Wil je je iPhone/iPad daarna opnieuw aanmelden bij Publicroam? Kijk hier

Macbook/iMac, Publicroam verwijderen

      • Zorg dat je binnen bereik bent van een wifi-netwerk met Publicroam
      • Klik op het wifi-symbool in de bovenbalk van je Macbook/iMac.
      • Kies Open netwerkvoorkeuren in het uitklapmenu
      • Selecteer Wifi uit de netwerklijst (links)
      • Klik op Geavanceerd (rechtsonder)
      • Selecteer Publicroam in de lijst met wifi-netwerken
      • Klik op het min-teken (‘-‘) onder de lijst met wifi-netwerken
      • Klik op OK
      • Klik op Pas toe

Wil je je Macbook/iMac daarna opnieuw aanmelden bij Publicroam? Kijk hier

Android, Publicroam verwijderen

      • Zorg dat je binnen bereik bent van een wifi-netwerk met Publicroam
      • Ga naar instellingen op je Android-toestel door op het instellingen-icoon (tandwieltje) te klikken
      • Kies wifi
      • Selecteer het wifi-netwerk Publicroam en houd je vinger kort ingedrukt. Er verschijnt een keuzescherm.
      • Kies Netwerk vergeten

Wil je je Android-toestel daarna opnieuw aanmelden bij Publicroam? Kijk hier

Ik krijg melding: 'Geen verbinding mogelijk met netwerk Publicroam'

Krijg je voor of tijdens het inloggen op Publicroam de melding ‘Geen verbinding mogelijk met netwerk Publicroam’? Doe dan het volgende:

      • Controleer of je je gebruikersnaam en wachtwoord (zie SMS) juist hebt overgenomen tijdens het inloggen op Publicroam.
      • Blijft de melding terugkeren? Verwijder dan het netwerk Publicroam van je toestel en meld je opnieuw aan. Lees hier hoe je dat doet.
Ik wil weten wat jullie van mij hebben geregistreerd

Stuur ons een email met daarin je mobiele nummer en je gebruikersnaam met daarin de vraag dat je wil weten wat wij van je geregistreerd hebben. Over het algemeen sturen wij je binnen twee weken de gegevens waar je om hebt gevraagd. Wij kunnen je wel vragen om je identiteit te bevestigen. Je kunt een email sturen naar support@publicroam.nl.

Ik wil mijn account verwijderen

Stuur een SMS met daarin de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar 0970 10 260 261. Je krijgt per omgaande een SMS met de bevestiging dat je account is gedeactiveerd. Hiermee trek je tevens de toestemming in voor het verwerken jouw gegevens. Wij bewaren je gegevens tot uiterlijk 6 maanden na afmelding en daarna verwijderen wij je gegevens definitief.

Ik wil mij afmelden

Stuur een SMS met daarin de tekst AFMELDEN (niet hoofdlettergevoelig) naar 0970 10 260 261. Je krijgt per omgaande een SMS met de bevestiging dat je account is gedeactiveerd. Hiermee trek je tevens de toestemming in voor het verwerken jouw gegevens. Wij bewaren je gegevens tot uiterlijk 6 maanden na afmelding, daarna verwijderen wij je gegevens definitief.

Contact met support

Ondervind je problemen bij het inloggen? Geef dan ook aan ons door:

030 – 307 44 99