Publicroam voor Musea & Podia

Veilig verbonden met internet in theaters, musea en podia
In een theater, museum of poppodium draait alles om beleving. Bezoekers verwachten dat ze altijd online kunnen zijn – om een ticket te scannen, iets op te zoeken of een foto te delen. Maar open netwerken brengen risico’s met zich mee voor zowel bezoekers als organisaties.
Steeds meer culturele instellingen kiezen daarom voor Publicroam: een eenvoudige en veilige manier om iedereen automatisch te verbinden met internet.
Van open netwerk naar professioneel verbonden
Bij Forum Groningen, Cpunt (Haarlemmermeer) en het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede speelde dezelfde vraag: hoe bied je gasten en medewerkers een betrouwbare, veilige internettoegang zonder ingewikkeld beheer?
‘Wij moesten de accesspoints vervangen,’ vertelt Jan van der Veen van Forum Groningen.
‘In een studentenstad is het corebusiness om goede wifi aan te bieden. Via de studenten waren we al bekend met Eduroam. Publicroam was daarom een voor de hand liggende optie om daarnaast aan te bieden. Hiermee zouden we zelf minder beheer hebben, maar wel goede en beveiligde toegang.’
Ook bij Cpunt was de overstap verrassend eenvoudig.
‘Ik heb het lang uitgesteld, omdat ik bang was dat het veel tijd zou kosten. Iemand van bibliotheek Zuid-Kennemerland gaf het laatste zetje. Onze organisaties werken veel samen en hij wist dat dit makkelijk geregeld kon worden. Hij had gelijk,’ vertelt Margo Prinsen Geerlings lachend.
‘En het kostte weinig tijd!’
“Liever geen wifi dan onveilige wifi”
Bij het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede werd veiligheid altijd al serieus genomen.
‘Bij het Wilminktheater en Muziekcentrum zeiden we altijd: “Liever geen wifi dan onveilige wifi”. Maar toen de vraag toenam, zocht ik uit hoe je dit veilig kunt regelen. Ik kende publicroam al, omdat ook overheidsinstellingen er gebruik van maken. Dat gaf een vertrouwd gevoel,’ vertelt Marco Rouw.
Drie keer overstappen, drie keer soepel
De implementatie verliep bij alle drie instellingen opmerkelijk vlot.
‘In mei hadden we het eerste contact en in de zomer was het operationeel. Wij wilden bij de start van het schooljaar de nieuwe werkplekken voor studenten gereed hebben en dat lukte,’ zegt Marco.
Margo vult aan:
‘Ik vroeg informatie aan, raakte in contact en het was binnen een paar maanden rond. We hebben ruim de tijd genomen om bezoekers en collega’s goed te informeren. Vervolgens hebben we het moment van overstappen bewust gekozen. Het verliep eigenlijk geruisloos.’
En bij Forum Groningen woog de keuze voor een veilige en gedeelde infrastructuur het zwaarst:
‘Dat we zelf minder beheer zouden hebben én dat publicroam ook bij verschillende andere publieke instellingen in Groningen beschikbaar is, was voor ons uiteindelijk doorslaggevend. Als publieke instelling vinden we het belangrijk dat dit goed geregeld is. Daar weegt branding uiteindelijk niet tegenop.’
Veilig verbonden, minder beheer
De overstap leverde direct voordelen op. Minder beheer, tevreden bezoekers en een netwerk dat automatisch werkt.
‘Binnen een half jaar hebben we ruim 5000 nieuwe gebruikers verwelkomd. Deze zijn overigens allemaal geanonimiseerd. Hun veiligheid en privacy is gewaarborgd. De hoeveelheid gebruikers laat wel zien dat publicroam echt in een behoefte voorziet,’ zegt Jan.
Margo vat het nuchter samen:
‘Lees de krant en stop met het aanbieden van open wifi. Het is wachten tot het fout gaat en dan krijg je te maken met veel narigheid. Je loopt onnodig risico, terwijl het heel eenvoudig is om daar iets aan te doen.’
En Marco besluit:
‘Wij zijn een theater en het aanbieden van veilige wifi is niet onze corebusiness. Schakel daarom een partij in die weet wat ze doen en je leven wordt er gemakkelijker van!’